Søk
Close this search box.
Åpningstider  |  Ons 10-18  |  Tor 10-20  |  Fre 10-18  |  Lør 09-16

La oss rekruttere ungdommen til bilbransjen!

De har røtter så langt tilbake som fra 1937, og de har vært med på Automessen siden 1982. Billakkspesialisten AS er en av de største aktørene innen billakkering og ønsker å rekruttere flere ungdommer til bilbransjen.

De er leverandør til bilbransjen mot bilskade, med fokus på lakk. Med sine 25 ansatte omsetter de for ca. 100 millioner i året. Vi har møtt daglig leder Tom Roger Hammer som forteller hvorfor det er viktig å være en del av Automessen. 

Hva ser dere frem til og hvorfor ønsker dere å stille? 

«Vi ser frem til å være med med på messen i år igjen, da dette er en arena for nettverksbygging og for det sosiale, samt det at vi treffer våre samarbeidspartnere. Automessen skaper nye relasjoner og det er nok den viktigste grunnen til at vi stiller hvert år. Vi har opplevd å være den eneste av lakkleverandører på messen noen år nå, men i år kommer det flere konkurrenter, så dette blir spennende.»

Synergier på tvers. Gode nettverk knyttes på Automessen.

På messen som kommer i september 2022 vil vi kunne se det profesjonelle teamet til Billakkspesialisten utføre jobber som å rette opp bulker i karosseri og utføre lakkering. Hammer kan fortelle at de ønsker å være mer enn kun en leverandør til bilskadebransjen. De har teknisk personell som reiser land og strand rundt for å bistå, veilede og lære opp på verkstedene som de er leverandører til. 

Se film fra Billakkspesialisten var på Automessen

Rekruttering til bilbransjen via Automessen?

«En annen ting vi ser frem til er å treffe på ungdommen på skolens dag. Disse ønsker vi å ta spesielt godt i mot. Det er vanskelig å rekruttere nye folk til bransjen. Og hadde det ikke vært for importert arbeidskraft så hadde bransjen hatt et alvorlig problem. Rekrutteringen til bilfaget har de siste 15-20 årene vært veldig dårlig, og Autobransjens Leverandørforening, Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund jobber aktiv i BILFAG med denne problemstillingen, kan han fortelle. 

BILFAG har en egen lastebil fullastet med bilinspirasjon som kjører rundt i hele landet fra Nord-Norge og hele veien ned til Sør-Norge. Ønsket er å skape de gode møteplassene for ungdom slik at bilbransjen kan treffe dem der de bor. Hovedmålet er å øke antall søkere til bilfagene, da det trengs flere fagarbeidere. BILFAG vil også ha egen stand på Automessen. 

ungdommer på verksted
På Automessen er det en egen skoledag for å oppnå rekruttering til bilbransjen.

Teknisk utstyr vekker interessen til ungdom?

Dette er gode tiltak, men Hammer er bekymret for fremtidens arbeidskraft, da det enkelte år ikke har vært søkere til lakk og skadelinjer i det hele tatt. Han kan fortelle at Billakkspesialisten vil være veldig fokusert på å ivareta skoleelevene på Automessen. Det er viktig å vise frem hvordan bilbransjen fungerer og at det er et veldig hyggelig miljø. Videre kan han fortelle at det er kommet mye mer teknisk utstyr som kan vekke interessen til ungdommen i dag. 

«De yngre ser kanskje for seg at dersom de begynner som biloppretter i ung alder, så vil de måtte stå på gulvet frem til de er pensjonister. Det er langtfra slik. Stort sett er snittet 40 år før de ansatte ønsker, eller blir hentet til andre stillinger på grunn av erfaring. Stillinger de ofte går til da er som teknisk veiledere, fagfolk til salg eller ordrekontor eller andre administrative stillinger.

Les også: Den ultimate strategi for å nå nye kunder i bilbransjen

Økende tendens av kvinner til bilbransjen

Jeg har jobbet innen bransjen i 40 år og de siste årene har det kommet flere jenter til disse yrkene. Dette er noe hele bransjen setter pris på. For 20 år siden var det ingen jenter som lakkerte, men vi ser at de jentene vi har ansatt er utrolig flinke. De har blitt tatt godt imot og det skaper et godt miljø at begge kjønn er representert i slike stillinger.»

Avslutningsvis ønsker Hammer i Billakkspesialisten å oppfordre alle utstillere på Automessen til å ta ekstra godt imot skoleelevene og ungdommen. Det er fremtidens arbeidskraft! 

Ståle-Roestad salgssjef NOVA Spektrum

Ståle Roestad

Ståle er vår salgssjef og hjelper deg gjerne med å finne gode og smarte løsninger som utstiller på Automessen.

Han har jobbet hos NOVA Spektrum siden 2014 og har lang erfaring fra båt og motor relaterte messer.

Fyll ut skjema, så tar han kontakt.

 

Ønsker du å bli utstiller
på Automessen?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.

Abonner på nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om Automessen