Terje-Holm-styreleder-ABL

Arenaen for å skape nye kontakter, snakke med kunder og bygge nettverk

I en hektisk hverdag har vi fått anledning til å møte Terje Holm, som er styreleder for Autobransjens Leverandørforening, og som er involvert i Automessen som arrangeres hvert tredje år. Vi lurer på hvordan dette året har vært med hensyn til nedstengningen og for bilbransjen generelt.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on print

«Pandemiepoken det siste året har sikkert vært utfordrende for noen, men for bransjen i helhet så har det stort sett gått bra. Folk flest har brukt penger på bil og også reparasjoner av bil. Det vi refererer til som servicemarkedet eller verkstedsmarkedet har gått veldig bra. Tilbakemeldingene fra våre medlemmer er at året har vært bra tross endringer og nedstegning. Men, når det er sagt, så er alle veldig klare nå for å møtes og Automessen er den første nordiske utstillingen etter pandemien, så dette blir spennende», sier Terje. 

Fra Automessen i 2018. Mange besøkende og hyggelig stemning.

Høye besøkstall på Automessen

Tall fra forrige utstilling viser at 88% av utstillerne ønsker å delta igjen. Hva tror du er årsaken til at denne arenaen har blitt så viktig for bransjen? 

 «Denne messen er en av de viktigste arenaene for å vise seg frem og kunne jobbe med merkevarebygging. I tillegg kommer man i direkte kontakt med kunden, og det å kunne vise frem produkter eller kunne se kunden mens man snakker med dem er med på å skape tillitt og troverdighet. 

Her er alle samlet og at messen er gratis for besøkende gjør nok at det er høye besøkstall og at det er ekstra gøy for de forskjellige utstillerne og aktørene. Denne møteplassen har veldig lav kontaktpris med hensyn til at så mange besøkende kommer. 

Automessen har som sagt alltid hatt mange besøkende og dette gir stort utbytte for våre medlemmer», kan Terje fortelle.

(Besøksundersøkelsen fra 2018 med besøkstall på 12 641 viser at 81% av de besøkende var veldig fornøyde og hadde godt utbytte av besøket.) 

Les mer om besøks-suksessen for Automessen her.

Grønt-skifte-el-bil-og-natur
Klimaendringer og el-bil vil bli et av hovedtemaene på Automessen 9. – 12. mars 2022.

Det grønne skiftet i bilbransjen
Norge skal bli et lavutslippsland innen 2050 og samfunnet må igjennom et grønt skifte, kan vi lese på regjeringen.no. Det må skje en endring som gir betydelig mindre negative konsekvenser for klima og miljø enn i dag og bilbransjen er en av de som ligger foran når det kommer til endringer. Tendensene viser klart at el-bil er førstevalget for de aller fleste. Vi i Norge er størst i verden på elbiler og i juli 2021 var andelen for nysalg av bil på over 60 % for tredje måneden på rad.

I tillegg til salg av elbiler er det mange verksteder som har måttet gjøre endringer for å tilpasse seg elbil med nye verktøy og ny læring. Brukte deler har også fått større fokus, men Norge har fortsatt en vei å gå. I Sverige bruker ca. 18 prosent brukte deler, mens Norge henger langt etter med bare fem prosent. Det er både penger å spare og en god miljøgevinst med gjenbruk.

Terje Holm har merket endringer i bilbransjen de siste årene som ikke bare gjelder pandemien. Klimaendringer og det grønne skiftet har vært med på å gjøre endringer – hva har dette å si for deres medlemmer og de besøkende? 

«Det er endel verksteder nå som vil satse på det grønne skiftet og elbil vil bli et av hovedtemaene på messen. Her får leverandører formidlet og vist frem sine produkter og også for besøkende og kunder er dette en viktig arena spesielt med hensyn til større investeringer. 

Utfordringer rundt klimaendringer og det grønne skiftet vil belyses gjennom seminarer og i paneldebatter, som vil bli knyttet opp mot teknologi, innovasjon, regelverk og nye forskrifter», kan Terje fortelle. 

De største aktørene har allerede booket seg inn på Automessen.

Utstillere og besøkende på messen

Kan du fortelle hvem som er den typiske utstiller og besøkende på messen? 

«Nå er det allerede booket inn mange, både mindre aktører, men også de store tunge, som igjen trekker til seg og inviterer besøkende. De som stiller ut er fra det frie verkstedmarkedet, de som driver med service – og reservedeler, dekk, påbygg og tungbygg og alt som kommer i forbindelse med elbilmarkedet for å nevne noen. 

Det er stort direkteutbytte i form av avtaler og kontrakter på messen. Fordelen er også at de besøkende kan gjør seg kjent med leverandøren under messen, for så å ta kontakt i etterkant med leverandører. Besøkende gjør seg ofte kjent med leverandøren under messen, og så tar de kontakt. Dette er tilbakemeldinger vi har fått fra utstillere etter hver messe», sier Terje. 

Norges Varemesse er opptatt av smittervern og det blir lagt store ressurser på tiltak, blant annet godt renhold.

Smittevern og et trygt besøk på Norges Varemesse

Norges Varemesse er opptatt av smittevern og messene er godt planlagt med hensyn til smittevern. Billetter må registreres på forhånd, slik at smittesporingen er ivaretatt. Nå er flere messer allerede gjennomført og de viktige tiltakende for de besøkende har vist seg å være effektive. Det er god plass til å holde avstand og ekstra renhold er satt inn. 

«Ja, det er satt inn mange tiltak og vi vet at smittevernet er ivaretatt ettersom flere messer har blitt gjennomført i forkant av vår. Nå er alle veldig klare for å møtes som jeg sa innledningsvis, men vi vet ikke hvilke regler som gjelder i mars til neste år når Automessen går av staben. Det eneste vi kan si med sikkerhet er at smittevernsreglene vil bli fulgt nøye», avslutter Terje. 

_______________________________________________

Les mer om alle smittevernstiltak på Norges Varemesse.

FAKTABOKS
Autobransjens leverandørforening (ABL) er en interesseorganisasjon for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. ABL representerer bransjen i en rekke nasjonale og internasjonale fora. 

Medlemsbedriftene tilbyr:
• deler
• rekvisita 
• kjemiske produkter
• utstyr til verksteder og vaskeanlegg 
• service- og reparasjonstjenester

Knapp med lenke til "ønsker du bli utstiller?"utstillersiden

MELD DEG PÅ SOM UTSTILLER

LES MER

– Den største og beste faglige bransjeutstillingen i Norge

Romnes er en av Automessens største og mest trofaste utstillere. De har deltatt på alle messer som har blitt arrangert som Automessen, og deltok for første gang i 1982. Messen i 2022 er intet unntak og vi har tatt en prat med Administerende direktør, Gjert Romnes, om hvorfor de vender tilbake år etter år.

Les mer »

– Intensive dager med viktig nettverking

Arom-dekor Kemi er en av de ledende totalleverandørene av AdBlue® og andre kjemikalier beregnet for kjøretøy i den nordiske transportsektoren. De kontrollerer selv hele kjeden fra produksjonsleddet og helt frem til sluttbruker. De tilbyr også utvalgte kjemikalier til industrien og forbrukermarkedet.

Vi har snakket med daglig leder, Jim Lingman, om hvorfor de kommer til Automessen 2022.

Les mer »

Abonner på nyhetsbrev

Hold deg oppdatert om Automessen